06.03.2011

wiosenny wiatr

.

wiosenny wiatr
schylony starzec nad grządką

.

9 komentarzy:

Robert Nowak pisze...

Dobre spostrzeżenie Karolu, nie kto inny jak starsze osoby pierwsze zaczynają wiosenne prace w ogrodzie...

aż chce się zaśpiewać: "wiosna, wiosna, wiosna ach to ty" :)

Pozdrawiam Karolu wiosennie,
R.

Karol Rosiak pisze...

Dzięki, Robercie.

Jeszcze tak:

wiosenny wiatr
starzec nad grządką
mówi do siebie

K.

jasna pisze...

Cześć Karol!

Przewrotne to haiku.
Świetne odwrócenie sytuacji.
To nie ze starości starzec jest pochylony, to wszystko przez wiosenny wiatr! :-)

Teraz już wiem, co mnie tak pogięło w ogrodzie ;_).
Na swój użytek czytam tak:

wiosenny wiatr
pochyla się starzec
nad grządką


Oczywiście można doszukać się jeszcze innych interpretacji, jak np. u Roberta, ale "zwalenie winy na wiatr" bardzo mi odpowiada.

Z wiosennym wiatrem,
Magda :-))

emberiza pisze...

Wczoraj tez się pochylałam i nadal mi tak zostało, chyba ten wiatr całkiem mnie powyginał ;-)

Iwona

Karol Rosiak pisze...

Magdo, Iwono,

Dziękuję za obecność i komentarze.

Magdo, w haiku ważne jest zarówno każde zapisane słowo, jak również to, co nie zapisane, a co generowane jest w wyobraźni czytelnika przez zapisane. Jest, rzecz jasna, różnica między "schylony starzec" a "pochyla się starzec". W tym drugim przypadku więcej się dzieje.
...Twoja wersja:

wiosenny wiatr
pochyla się starzec
nad grządką

(lub - od czasu do czasu kuszą mnie dwa wersy:)

wiosenny wiatr
pochyla się starzec nad grządką)

- jest znakomita. Muszę się z tym przespać.

Pozdrawiam ciepło,
Karol:)

Magda Jasna pisze...

Masz rację Karol. :-)
"Pochyla się" jest bardziej wieloznaczne, co nie znaczy, że w tym przypadku nie można użyć "schyla się", szczególnie w kontekście wiosennego wiatru, który niesie inne np. zapachy.

Chodzi mi przede wszystkim o użycie czasownika, który (w moim przypadku) naprowadza na interpretację.

Gdyby chodziło mi, aby czytelnik zobaczył coś innego w tym haiku
(oprócz uprawiania ziemi przez starca) prawdopodobnie napisałabym tak:

wiosenny wiatr
nad grządką stoi
schylony starzec


Karol, nie chciałabym, abyś mnie źle zrozumiał. Haiku jest świetne.
Dzielę się tylko z Tobą swoimi refleksjami, tym co mnie zafascynowało, a reszta służy do rozszerzenia interpretacji, do zwykłych rozmów. :-))

M-a

Karol Rosiak pisze...

Magdo, zawsze rozmowa z Tobą, oprócz tego, że sprawia mi przyjemność, to jest jeszcze dla mnie cenna i pouczająca. Zwracasz (nie od dzisiaj!) moją uwagę na te aspekty zapisu utworu i jego odczyt, których wcześniej nie dostrzegałem; lub też potwierdzasz to, co mi się zdawało właściwe...

Przy okazji zastanawiam się, jaki masz stosunek do dwuwersowego zapisu... Ale to pytanie chętnie skierowałbym w szeroki świat, nie tylko do Ciebie.

Serdecznie pozdrawiam,
K.

jasna pisze...

Karol,

większość Twoich haiku czasem uda mi się zobaczyć coś takiego, że albo mnie inspirują albo powodują, że chce mi się podzielić refleksjami. Jeżeli to Ci nie przeszkadza, a może się przydać, to mi ulżyło. :-)
Moje wariacje nie oznaczają bowiem, że chcę namówić Cię do poprawek i cieszę się, że tak tego nie odbierasz.

Jeśli chodzi o dwuwersowe haiku, to mam kłopot z odpowiedzią. Nie zdarzyło mi się, abym była "przymuszona" do takiego zapisu, ale analizuję każde napotkane i zastanawiam się co Autorów skłania do takiej formy. Jeszcze tego nie rozumiem, chociaż (jeśli treść jest ciekawa) nie przeszkadza mi to.
Na razie pozostaję w strefie domysłów i rozgryzania tej formy.

Zdarzyło mi się chyba 3 razy wysłać haiku na konkurs w Haikuworld. Przy ostatnim byłam tak bardzo zaskoczona, kiedy moje 3-wersowe haiku pojawiło się na liście w dwóch wersach.
Byłam tak zdumiona, że zaczęłam analizować dlaczego edytor mi zmienił zapis, bo haiku nieco inaczej oddawało myśl w takiej formie. Nie byłam wtedy zachwycona, ale dzięki temu mogłam myśleć (hahaha) i po latach mogę przyznać połowiczną rację edytorowi.
Chodziło o haiku:

jesienny wiatr
wszystkie liście
na wirażu

jesienny wiatr
wszystkie liście na wirażu


Dyskusyjna sprawa i chętnie posłuchałabym argumentów.
Być może ktoś tutaj będzie umiał wyjaśnić, bo forum (edukacyjne) jakby od jakiegoś czasu nieczynne.

Magda :-)

Karol Rosiak pisze...

Magdo, dwa lub trzy wersy to wciąż otwarty temat... Będę pisał raz tak, raz tak...

Serdeczności,
K.